Licht in donkere tijden zondag 6 maart om 16 uur, Papenpad 13, Zaandam

Een eeuw geleden, in tijden van oorlog, maakten dichter James Joyce en componist George Butterworth afzonderlijk van elkaar een handjevol lyrische odes aan de jeugd, de liefde, en de raadsels van mens zijn, met alle donkere hoeken en lichte openheid die erbij hoort. Butterworth vocht in WWI en kwam in 1916 om. Joyce, een generatie ouder en al vader, reisde naar Trieste en door naar Zurich, en keek ontzet toe hoe de mensheid in staat is tot alle soorten liefde, maar ook wreedheid. Tussen WWI en WWII in, componeerde Samuel Barber Dover Beach voor bariton en strijkkwartet op een gedicht van Matthew Arnold, dat dit thema ook raakt.

programma (luister hier):

  1. Nightpiece, Julia Barnes (1956), 2015

tekst James Joyce (1882-1941), 1915

  1. ‘Around us’, Julia Barnes, 2016

tekst James Joyce, 1914

  1. ‘Dover Beach’, Samuel Barber (1910-1981), 1931

tekst Matthew Arnold (1822-1888), 1867

  1. ‘Adagio voor strings’, Samuel Barber.
  2. ‘Love Blows as the Wind Blows’ van de in WO I gesneuvelde componist George Butterworth (1885-1916), 1912

teksten William Ernest Henley (1849-1903), 1888

Mathijs-Mesdag-406x550

100 jaar later slaat de vonk van de inspiratie over en brengt Facetten een tentoonstelling van kunstenaar Tonie van Marle met licht en donker, loopgraven die doorzichtig beginnen te woorden, en bioptics die licht weerspiegelen, maar ook de kijker. Bariton Matthijs Mesdag zingt licht uit het duisternis samen met strijkers Joep van Beijnum, Carolien Heijnen (viool), Julia Barnes, altviool en Mariïette Gort, cello. In dit programma wordt de premiere van de toonzetting door Julia Barnes van James Joyce’s ‘NIghtpiece’ en ‘Around us’ voor het eerst gehoord. Joyce vertalers Robbert-Jan Henke en Erik Bindervoet vertaalden de gedichten in het Nederlands voor Facetten. Filmstudente Hannah Zwennes maakte in opdracht van Facetten een korte filmimpressie met de vertaling van  ‘Nighpiece’ dat op 6 maart te zien is.

DodengangIIIZondag 6 maart om 16 uur (inloop v.a. 15.30), Papenpad 13, Zaandam. ,

Finnegans Wake Resurrected (in time for Easter greedings)

Back in 2017 Derek Pyle invited Facetten into his wild and wonderful online project Waywords and Meansigns. Musicians and readers from all over the world have recreated Finnegans Wake as an audible work of art and posted their work on the site. Using the translation by Robbert-Jan Henkes and Erik Bindervoet, readers Julia Henneman and Judith Brokking joined percussionist extraordinaire Yung-Tuan Ku and me in rehearsing and recording a portion of the Wake, pages 373-377.

James Joyce

To my delight I found the music files last week and realized that they were indeed the right audio form to submit to the project. And re-listening, I realized how well the language and musical elements worked. Both Julia Henneman and Judith Brokking are exceptionally musical artists, and Yung-Tuan is virtuosic, intuitive and witty. And I had fun! So without further ado, please enjoy and wander about the Finnegans Wake to other renditions. Paasgreet. Angus! Angus! Angus! https://www.waywordsandmeansigns.com/artists/julia-barnes/

Yung-Tuan Ku

Taiwanese slagwerker, muziektheatermaker en event-organisator met woonplaats in Amsterdam. 

Yung-Tuan voltooide haar master-opleiding cum laude aan het Conservatorium van Amsterdam in juni 2015. Ze was prijswinnaar bij de  International Percussion Competition Luxembourg 2012, Tromp Percussion competition 2014, and AHK Eindwerkprijs 2015. In 2016, ontving ze een stipendium van Jan Pustjens Foundation voor haar solo muziektheater Mimocussion en kreeg ze steun van de Stichting Eigen Muziekinstruments om een marimba en vibrafoon aan te schaffen. Ze is lid van Studio MAPA Nederland en medeoprichter van het Platform for Artists Nederland Taiwan.

www.yungtuanku.com

Che-Sheng Wu

Slagwerker en bewegingsperformer met woonplaats in Amsterdam. Che-Sheng voltooide zijn master-opleiding aan het  ArtEZ Conservatorium in 2016. Hij werkt nu als musicus/kunstenaar met focus op hedendaagse muziek, muziektheater, bewegingsperfomances en interdisciplinaire kunst. Sinds 2014 was hij deelnemer aan The Moving Academy for Performing Art (MAPA) en werd daar getraind als performer die vrije improvisatie met fysiek acteren combineert. Datzelfde jaar vormde hij samen met Chris Walraven de vrije improvisatieduo tafel. In plaats van traditionele muziekinstrumenten, gebruiken zij alledaagse voorwerpen en hebben ze een strong theatrical performing style.

www.cheshengwu.com

Mariëtte Gort

Mariëtte Gort is in Amsterdam geboren en begon aldaar haar cellostudie bij Daniel Esser. In 1988 behaalde zij haar Uitvoerend Musicus diploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jean Decroos. Tevens volgde Mariëtte kamermuzieklessen bij Eli Goren en Bruno Canino. Regelmatig neemt zij deel aan meestercursussen van de cellist Daniel Shafran. Mariëtte Gort maakt deel uit van verschillende kamermuziekensembles waarmee ze in binnen- en buitenland optreedt; met het Collegium Musicum Judaicum maakte ze diverse radio- en plaatopnames.